Facebook elemzés

Blog bejegyzésemben a már mindenapjainkhoz tartozó social felületet, a Facebook-ot szeretném elemezni. Bevezetésként, a Social Network – Közösségi háló című filmen keresztül szeretném bemutatni, mikor és milyen céllal jött létre a Facebook. Emellett, fontos szempontnak tartom elemezni, hogy a social media milyen hatással van az életünkre. Szeretném a pár példán keresztül bemutatni, hogy a különböző korosztály milyen rendszerességgel használja a Facebook-ot a mindennapokban, mennyire váltunk függővé, vagy éppen mennyire próbálunk ellenállni ezeknek a behatásoknak.

Facebook a 2004 február 4-én kezdte meg működését. A filmen keresztül betekintést nyerünk, hogy kinek pattan ki az ötlet a fejéből, és milyen hamar terjedt el és vált népszerűvé az egész világon. Mint általában a nagy siker sztorikhoz ehhez is társul jó sok intrika, csalás, baráti kapcsolatok szétválása és még sorolhatnánk. Amit nem felejthetünk el a film nézésekor, hogy egy igaz történetről van szó, ami nem fikció, ezek mind-mind megtörtént események sorozatai. Nincs túljátszva, nincs mese habbal, semmi túlzás, a rideg valóságot mutatja be, egy komolyabb hangvételű drámai köntösben. Komoly szópárbajok, fiatalos humor, ami a filmet egy igazán jó alkotássá teszi. Jó felépítése miatt, kellőképp leköti a néző figyelmét, és megtartja az elejétől a végég a lendületet. A film felhívja a figyelmet rá, hogy a technikának már semmi nem szabhat határt, az életünk egy nyitott könyv, amihez nem kell más, mint egy social felület regisztráció, ami megnyitja a világ kapuit.

Facebook, egy nagy közös ötlet, ami 4 egyetemista barát fejéből pattant ki, mely végül egy ravasz húzás által egy névhez köti a Facebook-ot, aki nem más, mint Mark Zuckerberg.

 

A Facebook a világ legsűrűbben használt szociális hálózatává vált. A kezdetben csak amerikai egyetemisták körében működő hálózat mára már több, mint 207 országban és 37 nyelven érhető el. A népszerűség és az újdonság hamar híressé tette az oldalt és a felhasználók száma rohamosan emelkedett.

Időpont

Felhasználók száma
(millió)

Eltelt idő
(nap)

Havi átlagnövekedés
(%)

2008. augusztus 26.

100

166,5

178,38

2009. április 8.

200

225

13,33

2009. szeptember 15.

300

150

10

2010. február 5.

400

143

6,99

2010. július 21.

500

166

4,52

2011. január 5.

600

168

3,57

2012. október 1.

1000

635

2,46

2014. március 8.

1320

-

-

A felhasználók Facebook-interakciója 2014-ben:

  •          201 milliárd ismeretségi kapcsolat
  •          6 milliárd lájk naponta
  •          400 milliárd megosztott fotó
  •          7,8 billió elküldött üzenet

 

Magyarországon 2008. november 26-án indult el a Facebook, mely hamarosan rendkívül népszerűvé vált.

A neten kicsit kutakodva igyekeztem néhány adatot szerezni a felhasználók összetételéről. Sajnos a http://hu.socialdaily.com/ oldalon található országonkénti statisztikai és egyéb más adatok nem elérhetőek, oldalhibára hivatkozva. Így csak a tavaly évi adatokból tudtam szemezgetni, melyek több különböző hírportálon megjelentek.

A Social Daily adatai szerint 2014 júliusában az aktív felhasználók száma Magyarország területén 4,8 millió fő volt, ezzel a 44. legnagyobb Facebook ország. A magyar Facebook 2014. júliusi statisztikai adatai szerint, az összes regisztrált felhasználó közül 60%-ot a 18-35 éves korosztály birtokol. A legdinamikusabban növekvő korcsoport az 55-65+ éves korosztály. A magyar felhasználók 28%-a olvas rendszeresen könyvet, aminek 24%-a digitális formátumú.

A nemek aránya a következő: a férfiak 48%-ban, a nők pedig 52%-ban képviseltetik magukat a rendszerben.

Életkori korcsoport

Felhasználók száma

Százalékos részesedés

13-18

660 000

13,75

18-25

1 060 000

22,08

25-35

1 140 000

23,75

35-45

980 000

20,42

45-55

500 000

10,42

55-65

480 000

10

65+

170 000

3,54

Összes

4 990 000

103,96



 

2014. szeptember 29-én Magyarország elérte az 5 millió felhasználót. Így világviszonylatban hazánk a 43. legtöbb felhasználóval rendelkező ország lett.

 

Készítettem egy rövid felmérést a barátaim és ismerőseim körében, hogy jobban lássam, hogy bizonyos korosztályoknál mennyire van jelen a Facebook használat a mindennapokban.

10 embert választottam ki különböző korcsoportból, más és más érdeklődési és tevékenységi körrel.

Életkor

Foglalkozás

eltöltött töltött idő/nap

milyen célból?

Telefonon vagy gépen?

18 éves fiú

tanuló

5 óra

chat a barátokkal, zene és kép megosztás, like-olás

mindkettő, de nagyobb arányban a telefon

20 éves lány

tanuló

5-6 óra

chat, főiskola csoporttal üzenetváltás, hírek és posztok olvasása, képek feltöltése, vásárlás

mindkettő, de nagyobb arányban a telefon

25-28 éves

(3 fő)

ügynökség/content manager, account pozíció

napi 7-8 óra munka miatt, otthon 1-2 óra

tartalom management, reklámok/hirdetések lebonyolítása, kommentek megválaszolása

Otthon: chat, cikkek olvasása, tájékozódás a napi aktualitásokról

mindkettő, de nagyobb arányban asztali gép a munka miatt

30-35 év

(3 fő)

banki szektor, szépségipar, HR

napi átlag 4 óra

állásportálok, hirdetések figyelése, chat, cikk olvasás, ritkán fotó feltöltés

mindkettő, de nagyobb arányban a telefon

50-60 év

(2 fő)

háztartásbeli

napi átlag 4 óra

érdekes cikkek, receptek keresése, megosztások, chat, képfeltöltés, facebook játékok játszása

mindkettő, de nagyobb arányban asztali gép

Nagyrészt a felhasználók többsége a rohanó világ ritmusát tartva a különböző applikációk segítségével, már mobilon (IOS, Android) használja a Facebook-ot. A beállítások segítenek, hogy biztosan ne maradjunk le semmi féle általunk érdekesnek tartott eseményről, bejegyzésről, feltöltésről, üzenetről. A telefonok jeleznek, ha ezzel kapcsolatban mozgás van Facebook oldalunkon. Így elkerülhetetlen, hogy ne legyünk azonnal „up-to-date”-ek, és értesüljünk a fejleményekről.

Amíg pár évvel ezelőtt nagyrészt a fiatalok körében volt elterjedt a Facebook használat, manapság már a közép és idősebb korosztályú felhasználók száma is rohamosan nő. A felület egy összetett oldal, ami a felgyorsult világ igényeit szolgálja ki. Nem kell minden általunk érdekesnek vélt tartalomra rákeresni, hiszen elegendő, csak az oldalakat like-olni, ahhoz, hogy minden nap friss hírekkel legyünk gazdagabbak. Könnyen és hatékonyan tudunk kapcsolatot tartani az ismerőseinkkel, chat vagy akár video hívás formájában. Megtudhatjuk, ki merre jár a világban, mik az aktuális trendek stb. Nem utolsó sorban, fontos szerepet tölt be a vállalkozások életében is, hiszen a Facebook reklámfelületei könnyen elérhetőek, költséghatékonyak, és milliókhoz eljut az adott hirdetés.

Valóban jó e, minden igaz, amit a Facebook felületeken látunk?

A környezetemben sajnos egyre többször veszem észre, hogy amennyire jó és sokoldalú felületről beszélünk, sajnos annyira válunk tőle függővé. Nem egyszer vagyok szemtanúja, hogy az emberi kommunikáció, már lassan csak a billentyűzet leütésekről szól. Azt hiszem elegendő csak egy kis sétát tennünk a városban, vagy tömeg közlekedni ahhoz, hogy viszonylag gyorsan leszűrjük a következtetéseket.

Párok, akik egymással szemben ülve, nem beszélgetnek, hanem a telefont nyomogatják, járókelők, akik annyira bele vannak mélyedve a telefonba, hogy kizárják a külvilágot és még sorolhatnám a példákat, hogy milyen hamar tudunk rabjává válni a közösségi hálónak.

Életünk egy pillanat alatt válik publikussá mindenki számára, megosztásainkkal, képeink felöltésével. Valóban jó az, hogy mindent apró mozzanatot a közölni szeretnénk a világgal? Ez egy trend, szeretnénk tartani az iramot, bebizonyítani, hogy érdekesek vagyunk, jó a munkahelyünk, szuperek a barátaink, és hogyan máshogy közölhetnénk ezt, mint a mindenki által használt Facebook-on keresztül. Kérdés, hogy valóban, mindenki ennyire tökéletes és boldog a való életben, vagy ez csak egy álca, amit kifelé mutatunk?

Egyik kedvenc kisfilmemet szeretném megosztani, ami szerintem hűen tükrözi az általam felvázolt gondolatokat. Rövid összefoglaló arról, hogy mennyire tudjuk a social media segítségével a valóságot eltorzítani, és kiszínezni.

 https://www.youtube.com/watch?v=QxVZYiJKl1Y

 

Kommentek
  1. Én